مجموع نظرات: ۲
سه‌شنبه ۱۶ آبان ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۰
۱ نفر

برای افزایش مقاومت آهن و فولاد در برابر عوامل ذکر شده، راه های مختلفی وجود دارد. یکی از بهترین راه ها، انجام فرآیند گالوانیزاسیون بر روی آهن و فولاد است.

image-20231107150134-1.jpeg

محصولاتی که از این فرآیند تولید می شوند، ورق های گالوانیزه نام دارند که مقاومت ویژه ای را در برابر عوامل نام برده شده به خود اختصاص می دهند. حال جالب است بدانید یکی از ورق های فولادی دیگری که با این محصول از نظر مقاومت بسیار مقایسه می شود، ورق استیل نام دارد. این دو محصول تفاوت های بسیاری با یک دیگر در روش تولید، ترکیبات شیمیایی، کاربرد، خواص، استانداردها و کارخانجات تولید کننده دارند که در ادامه به آن ها می پردازیم.

تفاوت در روش تولید

برای تولید ورق گالوانیزه از دو روش غوطه وری گرم و الکترولیت استفاده می شود. در روش اول محصول پس از طی عملیات آماده سازی، در حوضچه های مذاب روی قرار گرفته تا پوششی از جنس فلز روی بر روی آن اعمال شود. در روش دوم با استفاده از محلول الکترولیت حاوی نمک و روی، فرآیند الکتروگالوانیزه بر روی فولاد انجام شده تا پوشش بر روی آن قرار بگیرد.

این در صورتی است که ورق استیل در پروسه تولید فولاد، از طریق افزودن عناصر آلیاژی مختلف با نسبت های متفاوت به ترکیبات شیمیایی آن تولید می شود و سپس فولادی که به دست می آید، با نام استیل یا استنلس استیل (فولاد ضد زنگ) بسته بندی و عرضه می شود.

تمایز در ترکیبات شیمیایی

ورق گالوانیزه نوعی فولاد کم کربن است که از طریق لایه پوششی از جنس روی تولید می شود. در مقابل ترکیبات شیمیایی فولاد زنگ نزن استیل از طریق عناصری مانند حداقل 5/10 درصد کروم، نیکل، آهن و کربن تشکیل شده است.

تفاوت در کاربرد

تفاوت در روش تولید و ترکیبات شیمیایی سبب تمایز در میزان مقاومت این دو فلز و کاربرد آن ها شده است. بیشترین کاربرد ورق استنلس استیل در دکوراسیون داخلی و نمای ساختمان و مبلمان است؛ در صورتی که ورق گالوانیزه بیشتر کاربردهای صنعتی مانند تولید لوله و پروفیل را به خود اختصاص می دهد.

تمایز در سطح ظاهری

سطح ظاهری ورق های استیل بسیار براق تر و شفاف تر از فولاد گالوانیزه است.

تمایز در استحکام

پوشش ورق گالوانیزه سبب مقاومت آن در برابر عوامل خوردگی و زنگ زدگی می شود، اما پس از مدتی از بین می رود. این در صورتی است که عنصر کروم در فولاد ضد زنگ سبب مقاومت آن در برابر این عوامل در طولانی مدت خواهد شد و به راحتی از بین نمی رود.

مشخصات ورق گالوانیزه

تفاوت ورق گالوانیزه و استیل

همان طور که می دانید آهن و فولاد دو عضو جدا نشدنی از دنیای صنایع هستند، اما یک ایراد بسیار بزرگ دارند و آن هم ضعیف بودن در برابر عوامل خوردگی و زنگ زدگی است؛ از این رو در مکان هایی که این عوامل وجود دارد، پایدار نمانده و به راحتی از بین می روند. حال ورق گالوانیزه با داشتن یک لایه حفاظتی از فلز روی، مقاومت فولاد را در برابر عواملی مانند خوردگی، زنگ زدگی، رطوبت، حرارت و ... تضمین می کند.

از ویژگی های دیگری که سبب محبوبیت این فلز شده است، می توان به فرم پذیری بالا جهت تولید فرمینگ های مختلف، جوش پذیری مناسب، سطح یک دست و صیقلی، ضخامت پایین و رنگ پذیری مطلوب اشاره کرد. این ویژگی ها سبب بالا رفتن تقاضا و اهمیت قیمت ورق گالوانیزه برای تولید کنندگان و مصرف کنندگان شده است. با این حال نرخ این فلز با وجود دارا بودن تمامی این ویژگی ها مقرون به صرفه است. البته به یک سری عوامل بستگی دارد که از جمله آن ها می توان به نرخ ورق گرم، میزان پوشش، ضخامت کلی، رنگ و ... اشاره کرد. ضخامت این محصولات بین 18/0 تا 6 میلی متر متغیر بوده و عرض آن ها نیز 1000 و 1250 میلی متر است.

سایر مشخصات فنی فولاد گالوانیزه شامل میزان پوشش روی است که هر کارخانه بسته به روش تولید و استانداردهایی که به کار می برد، این ضخامت را بین 90 تا 275 میکرون در نظر می گیرد. همچنین این پوشش در زمان سرد شدن بسته به درصد ترکیباتی که دارد، طرح هایی را بر روی ورق گالوانیزه ایجاد می کند که با نام اسپانگل یا گل گالوانیزه شناخته می شود. بنابراین عرضه محصولات گالوانیزه به صورت بدون گل، گل ریز، گل متوسط و گل درشت انجام می گیرد.

کاربردهای ورق گالوانیزه

تفاوت ورق گالوانیزه و استیل

یکی از اصلی ترین کاربردهای ورق گالوانیزه مربوط به صنعت کابینت سازی است. همان طور که می دانید ورق گالوانیزه در برابر عواملی مانند خوردگی، زنگ زدگی و رطوبت مقاومت دارد؛ در نتیجه می توان گفت برای صنایع و مصارفی که با این عوامل ارتباط دارند، بهترین انتخاب به شمار می آید. سایر کاربردهای فولاد گالوانیزه شامل موارد زیر است:

  • ساخت قطعات خودروسازی

  • تولید بدنه لوازم خانگی

  • ساخت لوله و پروفیل

  • سینی ها و کابل های برق

  • صنعت الکترونیک

  • تولید انواع ورق های شیروانی

همان طور که ذکر شد، یکی از اصلی ترین کاربردهای ورق گالوانیزه برای ساخت شیت های فرمینگ یا به اصطلاح شیروانی است. همان طور که از نام این محصولات پیداست، برای پوشش دهی انواع سقف های شیروانی از آن ها استفاده می شود. آن ها انواع مختلفی داشته که هر کدام از آن ها برای کاربری های خاصی به کار برده می شوند.

فرآیند تولید ورق شیروانی

در ابتدای مطلب نیز اشاره شد که ورق های گالوانیزه از طریق دو روش غوطه وری گرم و الکترولیت تولید می شوند. اگر سفارش خریدار یک شیت شیروانی به صورت ساده باشد، ورق گالوانیزه در دستگاه فرمینگ مربوط به طرح سفارشی قرار گرفته تا طرح بر روی آن اعمال شود، اما در صورت سفارش یک ورق شیروانی رنگی با هر طرحی، ورق گالوانیزه پس از طی مراحل آماده سازی و رنگ آمیزی در دستگاه فرمینگ قرار می گیرد. با این وجود می توان گفت قیمت ورق شیروانی ۶ متری تا حد زیادی بسته به نرخ فولاد گالوانیزه رنگی دارد، اما بهتر است بدانید نوع طرحی که بر روی آن اعمال می شود، تأثیر به سزایی در این موضوع دارد. از جمله مقرون به صرفه ترین شیت های شیروانی می توان به طرح ذوزنقه ای و از جمله با ارزش ترین ها می توان به طرح سفالی اشاره کرد.شرکت آهن اینفو یکی از شرکت های مطرحی است که در دو سال گذشته توانسته رضایت مشتریان انواع ورق های شیروانی رنگی گالوانیزه را جلب کند.

انواع ورق گالوانیزه شیروانی

تفاوت ورق گالوانیزه و استیل

دستگاه فرمینگ سبب تولید طرح های مختلف شیت های شیروانی می شود که رایج ترین آن ها با نام های ذوزنقه ای، سفالی، پالرمو، پرچین، جنوا یا ژنوا، شادولاین، دامپا یا لمبه و کرکره ای سینوسی شناخته می شوند. در این بین می توان گفت هر کدام از این طرح ها دارای ویژگی ها و دستگاه خاصی هستند؛ درنتیجه با ویژگی های زیر شناخته می شوند:

  • شیت ذوزنقه ای: مقرون به صرفه ترین طرح

  • شیت شادولاین: زیباترین فرم

  • ورق سفالی با ارزش ترین و مقاوم ترین فرم

  • طرح پالرمو: سازگارترین با انواع شرایط آب و هوایی

  • طرح ژنوا یا جنوا: مقاومت بالا در برابر رطوبت و باران

  • شیت شیروانی کرکره ای: قدیمی ترین و پرکاربرد ترین

  • ورق شیروانی دامپا: ظریف ترین طرح

تمامی این طرح ها دارای مشخصات مربوط به خود هستند و این موارد تنها خلاصه ای از ویژگی های هر کدام بود.

کد خبر 805394

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • پوریا عسگری IR ۱۵:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۶
    1 0
    مقاله جالبی بود ممنونم
  • هادی US ۱۰:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۴
    1 0
    مقاله خوبی بود به نظرم کاربرد ورق های استیل خیلی زیاد هست به طور مثال در صنعت خودروسازی،شیمیایی و پتروشیمی ، غذایی،داروسازی و پزشکی،ساختمانی،الکترونیکی،تجهیزات دریایی کاربرد داره که نشان از نقش ویژه ورق های استیل در صنایع مختلف کشور هست به طور کلی استیل یک آلیاژ از فولاد است که حاوی حداقل 10.5 درصد کروم است و این عنصر باعث ایجاد لایه‌ای از اکسید کرومیوم بر روی سطح ورق می‌شود که آن را در برابر زنگ زدگی و خوردگی مقاوم می‌کند.